Ahad, 10 April 2016

JENIS-JENIS FOUNDATION

Foundation mula menjadi kegemaran setiap wanita, kerana cara penggunaannya yang senang.  Pengunaan foundation mampu memberi kesan terbaik kepada si pemakai. Ada foundation dibahagikan kepada beberapa ton warna antaranya light, natural, dark dan sebagainya untuk memudahkan wanita memilih foundation yang sesuai. Antara fungsi foundation adalah menyamarkan ketidaksempurnaan pada wajah, seperti bekas jerawat, kerutan halus, atau warna kulit tidak merata. Dengan mengaplikasikan foundation, kulit akan tampak lebih halus dan mulus dalam waktu singkat.
 Kebanyakkan foundation dipasaran mempunyai SPF untuk membantu wanita daripada sinaran matahari. Untuk mendapatkan hasil terbaik, anda harus mencari foundation yang sesuai dengan jenis kulit.
Sebelum membeli foundation, anda harus tahu foundation yang sesuai dengan kulit anda. Mari kita kenal dulu jenis-jenis foundation berdasarkan tekstur dan jenis kulit.


SHEER FOUNDATION
Foundation jenis ini biasanya mengandung silikon supaya mudah untuk diaplikasikan, dan supaya tidak  terlihat berminyak. Berbentuk cecair dan ringan apabila diapalikasi pada wajah. Sheer foundation ini biasanya lebih mahal daripada kebanyakkan foundation yang ada dipasaran. Sesuai untuk wanita kulit kering.


NARS FOUNDATION- RM 190++

Oil-based foundation
Foundation ini tepat digunakan bagi anda yang memiliki kulit kering, normal dan matang kerana berasaskan minyak sebagai asas. Sebelum menggunakan, goncang terlebih dahulu supaya semua formulanya larut dengan sempurna. Foundation ini lebih murah berbanding Sheer foundation. Pengunaan foundation ini tidak akan menyebabkan kulit menjadi kering.


OIL BASE LIQUID FOUNDATION- RM 45++
Matte foundation
Sangat sesuai untuk kulit berminyak karena tidak mengandung minyak. Namun harus diingatkan, matte foundation juga cepat kering. Oleh karena itu jangan pernah mengaplikasikan foundation jenis ini terlalu tebal. Matte foundation mudah dipakai kerana sktukur yang ringan dan juga bebas minyak. Foundation jenis ini juga dapat memberi kelembapan pada kulit.
Berfungi  menyerap minyak dan mengawal kilatan. Ia juga mengandungi mineral halus yang bertindak seperti span, menyerap minyak sehingga kulit terlihat lembut tanpa rasa solekan berat. Disemai dengan vitamin E dan campuran yang dicampurkan dengan kolagen  untuk kulit supaya kelihatan lebih tegang, muda dan sihat.


Mary Kay Foundation 29 ml – Harga RM47++

LIQUID FOUNDATION
Liquid foundation terdiri dua jenis iaitu berbahan air, dan berasaskan minyak. Foundation berbahan air sesuai untuk kulit berminyak dan sensitif. Sementara yang berbahan minyak sesuai untuk kulit kering atau yang mengalami kekeringan.
Dirumuskan dengan campuran antioksidan yang eksklusif termasuk Vitamin A, C, E dan Ekstrak Teh Hijau, turut membekalkan nutrien yang penting untuk mengekalkan kulit yang sihat.


Protective Liquid Foundation-  Harga RM 140++




CREAM FOUNDATION
Foundation ini memiliki tekstur yang lembut seperti krim dan mengandung banyak pelembab. Sangat sesuai untuk anda yang memiliki kerutan-kerutan halus kerana tekstur krimnya mudah merata dan mampu menutup kedutan. Cream foundation digunakan untuk kulit kering dan normal kerana membuat wajah lebih lembab. Cream foundation tidak akan menyumbatkn liang pori malah akan membebaskan minyak dan sangat sesuai untuk yang berkulit sensitif.

MAX FACTOR Miracle Touch Liquid– Harga RM 63++


COMPACT FOUNDATION

Gabungan antara bedak tabur dan foundation yang dipanggil compact foundation. Foundation ini menjadi pilihan kebanyakkan wanita di Malaysia kerana cara pengaplikasiannya yang  mudah dan cepat. Compact foundation juga mudah dibawa ke mana-mana. Biasanya compact foundation digunakan oleh mereka yang berusia 18 tahun- 40 tahun. Penggunaanya cukup dengan gunakan spons, lalu ratakan ke seluruh wajah, seperti menggunakan bedak.

ILY-  Pro Longwear Compact Foundation – Harga 91++
Stick
Stick foundation berbentuk seakan-akan gincu kerana foundation ini padat. Sesuai untuk kulit kering dan normal. Stick foundation dapat juga digunakan sebagai penutup noda hitam pada wajah dan flek bekas jerawat.


Stick foundation Maybelline RM 32++

Tiada ulasan:

Catat Ulasan