Ahad, 10 April 2016

JENIS-JENIS EYESHADOW

Eye shadow merupakan salah satu unsur terpenting dalam pemakaian makeup. Penggunaannya dapat membuatkan mata nampak cantik, menarik dan besar. Tambah menarik, eye shadow mempunyai pelbagai pilihan warna cantik yang dapat dipilih untuk disesuaikan dengan warna pakaian atau majlis.

Selain mempercantik mata, dengan menggunakan eye shadow kelopak mata dapat dibentuk sesuai keinginan. Selain itu juga eye shadow dapat menutupi kekurangan dari mata seperti mata yang kusam. Eye shadow mempunyai pelbagai jenis yang boleh dipilih.

Jom tengok cara pakai eyeshadow. TEKAN SINI !!!

EYE SHADOW SERBUK
Dikenali juga sebagai eye shadow pigmen. Eye shadow jenis ini berbentuk serbuk halus, sangat mudah dibaurkan dan mudah untuk menyempurnakan warna pada kelopak mata dan tahan lama. Cukup mudah digunakan iaitu dengan oles dengan jari pada kelopak mata dan tekan-tekan perlahan.




EYE SHADOW PADAT
Berasal dari jenis serbuk yang dipadatkan (pressed powder), tersedia dalam formula matte dan shimmer. Eye shadow jenis ini paling banyak diminati karena mudah digunakan dan memiliki pelbagai warna. Sangat sesuai untuk kulit jenis berminyak. Caranya pemakaiannya, sapukan eye shadow padat menggunakan berus. Kemudian, aplikasikan pada bagian kelopak mata yang berminyak agar kesannya tidak pecah atau menggumpal.



EYE SHADOW CREAM
Eye shadow cream adalah eye shadow cair yang dikemas dalam sebuah tube. Teksturnya lembut dan lembab, sangat sesuai untuk kulit kering. Eye shadow cream dapat menghasilkan warna-warna lembut dan tidak menggumpal. Penggunaannya juga mudah, kerana biasanya hanya digunakan dalam 1-2 campuran warna. Sebelum menggunakan eye shadow cream, sapukan foundation secara nipis pada kelopak mata agar tidak terlalu nampak berminyak. Ambil sedikit eye shadow cream menggunakan jari tangan. Kemudian gosokkan pada kelopak mata sambil tekan dengan jari sampai separuh kering. Sisa eye shadow cream yang ada di jari dibaurkan ke arah atas. Setelah kering, sebaiknya gunakan eye shadow padat agar warnanya lebih sekata.




EYE SHADOW PENSIL

Mempunyai efek shimmery. Eye shadow ini biasanya hanya dipakai pada lipatan mata (seperti penggunaan eyeliner).  Boleh disapu penuh pada lipatan mata atau hanya segaris di atas garis bulu mata.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan