Ahad, 10 April 2016

JENIS-JENIS BERUS MAKE-UP

Semua orang sedia maklum kan, jurusolek professional memang kena pakai set berus solekan lengkap kan… opsss!!! Bukan memang tapi wajib ok. Tapi untuk korang yang bukan artis pun boleh nak pakai. Berus make up ni banyak kepentingannya ok, terutamanya untuk sempurnakan solekan korang tu. Selain tu, kalau korang ada set berus make up ni jugak korang boleh tampil cantik dan lebih berseri tauuu. Sebab berus makeup ni kan boleh menyempurnakan solekan korang.

Ok, cakap panjang-panjang pun tak best so apa kata kita tengok check list berus makeup kat bawah ni.

TEKAN SINI!!!!! Kita belajar kenali brush makeup. Rugi tak tengok


BERUS FOUNDATION
Berus jenis ini biasanya digunakan untuk membedakkan muka anda dikeseluruhan muka. Berusnya yang rata memberikan kemudahan untuk meratakan bedak. Terdapat dua jenis berus dalam kategori ini, satu berus runcing dan lagi satu berus yang membulat.
Berus Runcing - sangat sesuai untuk memadukan foundation berbentuk krim
Berus membulat sesuai untuk foundation jenis serbuk.




BERUS STIPPLING
Dikenali juga sebagai duo-fibre, ia lazimnya digunakan untuk foundation berbentuk cecair. Bentuknya yang leper memberi efek seperti 'airbrushed'.




BERUS CONCEALER
Berus ini sebenarnya adalah versi lain yang bertujuan untuk memberi penutupan penuh pada rona merah pada muka dan menyamai warna pada kulit wajah. Berus ini boleh digunakan untuk memakai pembayang mata.




BERUS BLUSH
Secara amnya, berus blush ini adalah berbentuk bulat, gebu dan penuh. Bentuknya ini memudahkan untuk mengambil warna dan meyebarkan warna pada wajah dengan cantik. Berus jenis ini juga boleh digunakan untuk bedar, bronzer dan juga highlighter.




BERUS CONTOUR
Berus yang menyerong membenarkan ia mencapai dimensi lain pada raut wajah anda. ia juga mampu mencapai sehingga ke tulang muka anda.



BERUS EYESHADOW
Berus ini penting untuk mewarnai mata anda. Bulu berus yang kecil,runcing dapat mewarnai soket mata dan ia juga mampu untuk menyelahkan tulang pipi anda.




BERUS KENING

Bulu berus yang keras dan tidak rata, dapat membantu untuk membentuk garisan apabila anda mewarnai kening anda.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan